Oulun satamaan suuri logistiikkakeskus
Oulun satamaan Oritkariin ryhdytään rakentamaan suurta logistiikkakeskusta. Partnera investoi logistiikkakeskukseen 10-15 miljoonaa euroa. Keskuksen rakennustyöt alkavat suunnitelmien mukaan tänä vuonna ja valmistuvat vuoden 2019 aikana.
Logistiikkakeskus auttaa satamaa käsittelemään kasvavia tavaramääriä, tehostaa konttiliikennettä ja mahdollistaa erilaisten lisäpalvelujen tarjoamisen asiakkaille. Oulun sataman liikenne vilkastuu entisestään kesällä ruopattavan syväväylän myötä.
Pinta-alaltaan 10 000-15 000 neliömetrin suuruisen logistiikkakeskuksen rakentamisesta ovat solmineet aiesopimuksen Oulun Satama Oy ja Partnera Oy. Jälkimmäisen toimitusjohtaja Jari Pirkola kertoo, että lopullisen investointipäätöksen aika on loppukeväästä. Partnera on varautunut investoimaan hankkeeseen 10-15 miljoonaa euroa.
Asiakkaat kiinnostuneita
Oulun satama on jo alustavasti selvitellyt asiakkaidensa kiinnostusta uutta logistiikkakeskusta kohtaan.
”Mielenkiintoa riittää. Kiinnostusta ovat herättäneet myös mahdolliset lisäpalvelut kuten vaarallisten aineiden varastointi, tietynlaiset loppukokoonpanot ja vajaiden konttien käsittely”, toteaa Oulun Satama Oy:n toimitusjohtaja Marko Mykkänen.
Logistiikkakeskuksessa on mukana useita osapuolia. Kiinteistön rakennuttaa ja omistaa perustettava kiinteistöyhtiö, joka on kokonaan Partneran omistama. Logistiikkakeskuksen käytännön toiminnasta taas vastaa perustettava operaattoriyhtiö, jonka omistavat yhdessä Partnera, Oulun satama ja logistiikkayhtiö, joka valikoituu suunnitteluprosessin aikana.
Partneran Jari Pirkolan mukaan osallistuminen logistiikkakeskushankkeeseen sopii erinomaisesti yhtiön strategiaan.
”Me sijoitamme yrityksiin ja infrastruktuurihankkeisiin, jotka sijoittuvat julkisen ja yksityisen sektorin rajapinnalle. Uusi logistiikkakeskus Oulun satamaan on juuri tällainen investointikohde”, hän huomauttaa.
Oulun sataman asema vahvistuu
Oulun satama on Perämeren suurin kontti- ja yksikköliikennesatama. Satamassa käy tätä nykyä vuosittain noin 600 alusta ja sen tavaraliikenteen määrä nousee noin 3,6 miljoonaan tonniin. Sataman toimitusjohtaja Marko Mykkänen sanoo tulevan syväväylän kasvattavan sataman kautta kulkevia materiaalivirtoja huomattavasti ja vahvistavan edelleen Oulun sataman asemaa.
”Syväväylä mahdollistaa nykytilaan verrattuna yli kaksi kertaa suurempien alusten saapumisen Oulun satamaan. Logistiikkakeskus auttaa ottamaan syväväylästä kaiken hyödyn irti”, hän toteaa.
Syväväylä parantaa Mykkäsen mukaan merkittävästi pohjoisten yritysten kilpailukykyä ja on hyödyllinen alueen suurhankkeiden kannalta.
Kuljetusten kustannustehokkuutta syväväylä kohentaa huomattavasti – väylää hyödyntävien asiakkaiden merikuljetusten kustannukset alenevat arvioiden mukaan jopa 40 prosenttia. Säästynyt raha voidaan sijoittaa investointeihin pohjoiselle alueelle sekä alueen työllisyyden ja kilpailukyvyn parantamiseen.